Tuesday 21 May 2013

PELAN STRATEGIK ROMYSTAR COLLEGE (RMC)

 

PENGENALAN

Membuat keputusan adalah salah satu keperluan yang perlu ada kepada seseorang pemimpin sama ada ia adalah pemimpin organisasi berasaskan keuntungan atau berasaskan bukan keuntungan. Membuat keputusan adalah bertujuan untuk mencapai matlamat yang ingin, mahu dan akan dicapai. Seseorang pemimpin yang baik dapat mengenalpasti masalah, persekitarannya dan seterusnya membuat keputusan bagi mengawal keadaan, membuat keputusan agar permasalahan yang wujud dapat diminimakan dan diselesaikan dengan cara berhemah dan memastikan semua unsur-unsur yang wujud dapat dikawal (Er, 2012). Menurut Zimmerman (2012) Pemimpin yang aktif berfikir dan dapat membuat keputusan yang terbaik bagi sesebuah organisasi maka ia adalah menunjukkan bahawa pemimpin berkenaan telah membuat keputusan yang terbaik sebagai satu komponen utama membuat keputusan. Menurut Clark-Murphy (2010) pula seseorang pembuat keputusan masalah yang wujud antara pembuat keputusan dan aspek yang diputuskan adalah bersangkutan dengan Prestasi Organisasi, maklumat yang diperolehi, Noxity (Kemungkinan tidak menguntungkan) dan Eucity (Hasil menguntungkan), Masa, permintaan dan implikasi yang wujud selepas itu. RMC (RoMystar College) merupakan antara organisasi yang dimaksudkan oleh Clark-Murphy kerana RMC mempunyai Aspek petunjuk prestasi organisasi yang kurang mantap, didalamnya terdapat aspek Noxity (Kemungkinan tidak menguntungkan) daripada segi kos tetapi membentuk sumber manusia yang utama dan mempunyai potensi pula mendapat Eucity (Hasil Menguntungkan). Seseorang perunding perlu mempunyai kaedah yang sesuai untuk menentukan pembuat keputusan yang perlu dilakukan seseorang melakukannya secara cepat dan tepat dan bertindakbalas mengikut keadaan tertentu. Walau bagaimana pun, seorang pembuat keputusan perlu mengambilkira aspek tertentu seperti peraturan dan situasi yang dihadapi. Oleh itu, seseorang pembuat keputusan perlu mengambil masa yang banyak untuk menentukan persekitarannya dan ia juga perlu masa untuk berfikir dengan lebih mendalam terutamanya yang melibatkan situasi keadaan yang tidak pasti dan berisiko. Pemimpin yang membuat keputusan dengan maklumat yang disalahtafsir akan mengundang kepada pelanggaran peraturan, memutuskan harapan organisasi dan hasil yang tidak seperti yang dirancang dalam organisasi. Apabila ini berlaku, seorang pemimpin akan mengambil masa sekali lagi untuk membuat pembetulan dan merancang semula daripada mana ia telah melakukan kesilapan. Walaupun tindakan dan keputusan boleh diselaraskan semula tetapi ia tidak akan sama berbanding dengan keputusan asal (Zimmerman, 2012). Terdapat tiga keadaan dalam membuat keputusan iaitu (Taghavifard, 2009);

1. Certainly (Keadaan Kepastian)

2. Uncertainly (Keadaan Ketidakpastian)

3. Risk (Keadaan Risiko)

Dalam keadaan tertentu, membuat keputusan dalam keadaan kepastian adalah cara yang selalunya dibuat oleh seseorang pengurus, pemimpin dan pengurusan tertinggi. Manakala, membuat keputusan dalam keadaan ketidak pastian dan dalam keadaan risiko pula seringkali dibincangkan oleh penganalisis pembuat keputusan kerana seringkali kedua-dua keadaan ini memberikan implikasi dan masalah kepada pembuat keputusan (Taghavifard, 2009).

Beberapa keputusan boleh dibuat dalam keadaan kepastian. Dalam aspek ini, selalunya keputusan yang diambil adalah keputusan bersama dalam mesyuarat. Ia adalah untuk mengurangkan permasalah yang kemungkinan timbul selepas mesyuarat selesai. Apabila membuat keputusan dalam keadaan pasti, tidak ada istilah secara ad hoc setelah analisa telah dilakukan (Ule, 2009). Seseorang yang kurang atau tidak melibatkan emosi dalam membuat keputusan lebih rasional. Keputusan sebegini akan cuba meramal kesan jangka panjang dan jangka pendek. (Ohira, 2011). Oleh itu, pemimpin yang baik ialah seorang yang menggunakan perancangan strategik untuk menentukan sebarang tindakan yang akan dibuat (Shoemaker, 2010). Kemungkinan juga pengarah kolej boleh menggunakan SWOT Analisis dalam membuat keputusan. Antara isu yang dikemukakan ialah;

v Kolej yang sedang berkembang pesat tetapi prestasi menurun dan mengalami krisis dalaman yang perlu diselesaikan.

v Kolej yang berprestij dengan menawarkan program Diploma, Ijazah dan Lepasan Ijazah dan menumpukan bahagian kejuruteraan tetapi boleh menawarkan program baru.

v Memerlukan pengambilan pelajar yang baru dan boleh menawarkan perkhidmatan lain kepada pelajar

v Mempunyai kakitangan dan mempunyai peluang kerjaya dan kenaikkan pangkat yang jelas.

v Bergantung kepada Projek penyelidikan yang dibuat dan mengalami Kredibiliti pendapatan yang terjejas

PEMILIHAN ANALISIS SWOT

Perancangan strategik telah menjadi pendekatan yang praktikal untuk pengurusan organisasi dalam kebanyakan organisasi dalam era baru, apabila dunia telah menjalani perubahan utama sosial, perubahan politik, ekonomi, teknologi dan demografi. Seperti organisasi lain, dalam dunia yang cenderung kepada persaingan tinggi (Hyper Competative), sesebuah kolej atau universiti perlu untuk menganalisis persekitaran mereka kedua-duanya dalaman dan luaran untuk mengenal pasti kekuatan dan kelemahan mereka serta untuk mengoptimumkan mereka peluang dan mengurangkan ancaman kepada institusi mereka. (Hung, 2006). Oleh itu, SWOT analisis digunakan iaitu yang mengandungi Kekuatan (Strengths), Kelemahan (Weaknesses), Peluang (Opportunities), dan Ancaman (Threats) bagi membolehkan sesebuah organisasi melihat aspek luaran dan dalamannya dengan lebih menyeluruh dan seterusnya merancang pelan strategik yang bersesuaian.

SWOT ANALISIS RMC

Kekuatan (Strengths), Kelemahan (Weaknesses), Peluang (Opportunities), dan Ancaman (Threats) analisis adalah satu bentuk pemikiran strategik yang perlu dilaksanakan dalam Kolej RoMystar (RMC) agar ia mampu bersaing dengan lebih berkesan lagi. Melalui SWOT Analisis ini perancangan jangka panjang dan jangka pendek dapat dikenalpasti dan seterusnya melonjakkan Kolej RoMystar (RMC). SWOT Analisis iaitu memastikan ia mendapat maklumat tentang Kekuatan (Strengths), Kelemahan (Weaknesses), Peluang (Opportunities), dan Ancaman (Threats). Setelah membuat analisis SWOT, barulah ia akan memahami matlamat dan cara mencapai pencapaian yang baik dalam organisasinya. Pencapaian yang baik adalah berdasarkan matlamat yang jitu dan padu dan berdasarkan maklumat yang telah sedia ada diketahui. Perancangan jangka pendek dan jangka panjang juga boleh dibuat apabila semua aspek telah dilaksanakan melalui perancangan strategik (Tversky,1992).Membuat keputusan berisiko, seseorang pemimpin perlu mempunyai kekuatan dalam dirinya agar apa juga keputusan yang dihadapinya ia tidak akan terkejut dan menerima keadaan tersebut dengan tenang. Pemimpin jenis sebegini adalah pembuat keputusan tanpa penyesalan terhadap keputusan yang dilakukannya(Kahneman, 1979).

Pemilihan SWOT analisis adalah kerana ia adalah untuk melihat situasi dan mengenalpasti permasalahan yang terdapat bagi sesuatu organisasi kemudian melihat adakah ia mewakili pihak luar mahupun pihak dalam sahaja, merancang penyelesaian bagi jangkamasa panjang mahupun jangkamasa pendek. Apabila perancangan telah dibentuk maka pelaksanaannya dilihat sama ada ia akan berjaya atau sebaliknya serta menilainya kemudian. Setelah itu barulah hasil akhir dapat dilihat (Hayes, 1981). Bagi kes Kolej RoMystar (RMC) situasi yang berpadanan dengannya adalah seperti carta alir seperti berikut;

Bagi memastikan Kolej RoMystar (RMC) mencapai matlamat yang ditetapkan, maka jadual SWOT analisis perlu disediakan yang mana ia harus memaparkan Analisis SWOT bagi mengenalpasti permasalahan yang wujud. Ini adalah bagi membuat pemecahan sama ada bilangan faktor luaran atau faktor dalaman lebih banyak. Melalui jadual yang disertakan kita akan dapat melihat sama ada potensi peningkatan prestasi dapat dilaksanakan mahupun perlu strategik yang lain bagi meningkatkan prestasi. Melalui jadual Analisis SWOT tersebut, pemecahan atas kapasiti faktor dalaman dan luaran tersebut maka perancangan boleh dilaksanakan dan apakah program atau aktiviti yang boleh dijalankan oleh Kolej RoMystar (RMC). Setelah itu, Pelan Taktikal perlu dibuat agar semua aktiviti boleh dipecahkan kepada pelaksanaan sama ada jangka masa panjang mahupun jangka masa pendek. Malah pertanggungjawaban juga boleh dilihat melalui Pelan Taktikal. Berikut adalah jadual yang perlu dilaksanakan;

ANALISIS SWOT

Kekuatan (S)

Kelemahan (W)

S1

Kolej RoMystar (RMC) adalah kolej yang sedang berkembang pesat.

W1

Prestasi Kolej RoMystar (RMC) menurun beberapa waktu ini dan memerlukan ia melihat semua pengurusannya.

S2

Kolej RoMystar (RMC) adalah kolej yang berprestij

   

S3

Kolej RoMystar (RMC) menawarkan program Diploma, Ijazah dan Lepasan Ijazah

   

S4

Kolej RoMystar (RMC) menumpukan bahagian kejuruteraan

   

Peluang (O)

Ancaman (T)

O1

Kolej RoMystar (RMC) memerlukan pengambilan pelajar yang baru

T1

Kolej RoMystar (RMC) mengalami Kredibiliti pendapatan yang terjejas

O2

Kolej RoMystar (RMC) boleh menawarkan program baru

T2

Kolej RoMystar (RMC) mengalami krisis dalaman yang perlu diselesaikan.

O3

Kolej RoMystar (RMC) menawarkan perkhidmatan lain kepada pelajar

   

O4

Kolej RoMystar (RMC) mempunyai kakitangan sedia ada

   

O5

Kolej RoMystar (RMC) mempunyai peluang kerjaya dan kenaikkan pangkat yang jelas

   

O6

Kolej RoMystar (RMC) bergantung kepada Projek penyelidikan yang dibuat.

   

ANALISIS SWOT BERDASARKAN FAKTOR DALAMAN ATAU LUARAN

Kekuatan (S)

Kelemahan (W)

Faktor Dalaman

Faktor Luaran

Faktor Dalaman

Faktor Luaran

S3, S4

S1,S2

W1

 

Peluang (O)

Ancaman (T)

Faktor Dalaman

Faktor Luaran

Faktor Dalaman

Faktor Luaran

O2, O3, O4, O5, O6

O1, O3

T1, T2

 

ANALISIS SWOT SILANG

 

S - KEKUATAN

S1 - Kolej RoMystar (RMC) adalah kolej yang sedang berkembang pesat.

S2 - Kolej RoMystar (RMC) adalah kolej yang berprestij

S3 - Kolej RoMystar (RMC) menawarkan program Diploma, Ijazah dan Lepasan Ijazah

S4 – Kolej RoMystar (RMC) menumpukan bahagian kejuruteraan

W – KELEMAHAN

W1 - Prestasi Kolej RoMystar (RMC) menurun beberapa waktu ini dan memerlukan ia melihat semua pengurusannya.

O – PELUANG

O1 - Kolej RoMystar (RMC) memerlukan pengambilan pelajar yang baru

O2 - Kolej RoMystar (RMC) boleh menawarkan program baru

O3 - Kolej RoMystar (RMC) menawarkan perkhidmatan lain kepada pelajar

O4 - Kolej RoMystar (RMC) mempunyai kakitangan sedia ada

O5 - Kolej RoMystar (RMC) mempunyai peluang kerjaya dan kenaikkan pangkat yang jelas

O6 - Kolej RoMystar (RMC) bergantung kepada Projek penyelidikan yang dibuat.

SO - KEKUATAN & PELUANG

v Pengambilan pelajar baru yang ramai (S1,O1)

v Pengiklanan dan promosi (S1,S2,O1,O2)

v Program Diploma, Ijazah dan Lepasan Ijazah dalam bidang baru tetapi sains aliran berbeza kepada pelajar baru (S3, S4, O2, O1)

v Pengagihan kakitangan mengikut kepakaran dan kelayakkan (S3, O4)

v Peluang kenaikkan pangkat mengikut kelayakkan dan kepakaran (S3, O5)

v Menyediakan perkhidmatan Research Assistant kepada pelajar (S3, O3, S4)

v Projek penyelidikan Kejuruteraan (S4, O6)

v Tahap Penyelidikan baru dan berbeza (S3, O2)

v Program berdasarkan Projek Penyelidikan (O6, S3)

WO – PELUANG DAN KELEMAHAN

· Meningkatkan prestasi Kolej (W1, O1, O2)

· Membuat promosi dan peluang tajaan kepada pelajar (W1, O1,O3)

T – ANCAMAN

T1 - Kolej RoMystar (RMC) mengalami Kredibiliti pendapatan yang terjejas

T2 - Kolej RoMystar (RMC) mengalami krisis dalaman yang perlu diselesaikan.

ST – KEKUATAN DAN ANCAMAN

· Meningkatkan pendapatan dan kredibiliti sebagai sebuah kolej yang berprestij (T1,S2)

WT – KELEMAHAN DAN ANCAMAN

· Penstrukturan baru pengurusan.

PELAN TAKTIKAL

Aktiviti / Program

Tanggungjawab

Tempoh

Kos/Sumber

Indikator Prestasi

Pelan Kontigensi

v Pengambilan Pelajar Baru

o Program Diploma

o Program Ijazah

o Program Lepasan Ijazah

o Aliran baru

Pejabat Pendaftar

Jangkamasa pendek

Ramai

v Membuat Promosi dan pengiklanan di dalam media massa mahupun elektronik.

o Peluang meningkatkan pengajian Diploma ke Ijazah

o Peluang meningkatkan pengajian Ijazah ke Lepasan Ijazah

Pejabat Pendaftar

Jangkamasa pendek

Peningkatan prestasi, reputasi dan pendaftaran pelajar yang ramai

v Memastikan setiap pelajar melakukan Projek Penyelidikan dan keutamaan kepada bahagia Kejuruteraan

o Penyelidikan Baru dan berbeza setiap tahun

o Setiap Program perlu menyediakan Projek Penyelidikan

Fakulti / Jabatan

Jangkamasa pendek dan jangkamasa panjang

Ramai yang mampu melakukannya

v Meningkatkan pendapatan Kolej dan seterusnya meningkatkan kredibiliti kolej.

o Meningkatkan kepakaran pensyarah dan kakitangan

o Pengagihan Jabatan/Fakulti berdasarkan kelayakkan dan kepakaran pensyarah dan kakitangan

Fakulti / Jabatan

Jangkamasa pendek dan jangkamasa panjang

Peningkatan akademik pensyarah dan kepakaran pensyarah

v Menyediakan perkhidmatan yang berkaitan dengan pelajar

o Perkhidmatan Research Assistant bagi pelajar Ijazah dan Lepasan Ijazah.

§ RA Diploma kepada Ijazah

§ RA Ijazah kepada Lepasan Ijazah

Hal Ehwal Murid

Jangkamasa pendek dan jangkamasa panjang

Kemampuan pelajar menampung pengajian secara imbalbalik

v Penstrukturan semula Pengurusan

o Peluang kenaikkan pangkat mengikut kelayakkan dan kepakaran

o Peluang kenaikkan pangkat mengikut prestasi kerja

o Pengagihan kakitangan berdasarkan bilangan pelajar dan pendapatan.

Bahagian Pengurusan Tertinggi

Jangkamasa Panjang

Prestasi, Pendapatan dan Kredibiliti meningkat tinggi

PELAN OPERASI

LANGKAH

PROSES ALIR KERJA

TANGGUNGJAWAB

TEMPOH

STATUS

v Pelan Operasi dikosongkan kerana ia hanya sebagai panduan kepada Pengurusan Kolej RoMystar (RMC).


JUSTIFIKASI

Melalui analisis SWOT yang diterangkan di atas, didapati Kolej RoMystar (RMC) mmepunyai peluang yang besar untuk meningkatkan prestasi dan kredibiliti serta seterusnya menjadikan Kolej RoMystar (RMC) mempunyai daya saing yang hebat dalam bidang pengajian kejuruteraan. Berdasarkan jadual yang disertakan, didapati Kolej RoMystar (RMC) mempunyai kekuatan dan peluang yang lebih banyak berbanding kelemahan dan ancaman yang dihadapinya. Bagi mengelakkan situasi berkembang menjadi permasalahan besar, kelemahan dan ancaman perlu dijadikan satu strategi yang lebih berkesan. Melalui analisis SWOT yang dilakukan di atas, maka Pelan Strategik boleh dilaksanakan berdasarkan dua Pelan yang dilaksanakan iaitu Pelan Taktikal dan Pelan Operasi. Penerangan ini hanya lebih kepada cadangan Pelan Taktikal manakala Pelan Operasi perlulah dilaksanakan oleh Kolej RoMystar (RMC) sendiri berdasarkan penerangan yang dikemukakan oleh Lerner (1999) iaitu;

With time, people in the organisation routinely make their decisions within the framework of the organization’s strategik vision and mission. Strategik planning becomes an organizational norm, deeply embedded within the organization’s decision-making process, and participants learn to think strategikally as part of their regular daily activities (Lerner, 1999).

Kerangka Visi, Misi dan strategi organisasi hanya Kolej RoMystar (RMC) sahaja yang mengetahui cara pelaksanaannya. Disebabkan itulah Pelan Operasi diletakkan dalam keadaan kosong pada bagian pengisiannya. Walau bagaimanapun, Pelan operasi yang dikemukakan perlulah menuruti Pelan Taktikal yang dicadangkan dan sebarang penambahan adalah dialu-alukan tanpa mengubah maksud asal pelan taktikal dan pelan strategik yang dicadangkan. Ini adalah bagi memastikan kakitangan Kolej RoMystar (RMC) sudah terbiasa dengan pelan strategik yang disediakan dan mampu melaksanakannya berdasarkan kemampuan organisasi secara terancang.

Selain itu, Rowley (1997) juga telah menerangkan bahawa organisasi tersebut jugalah yang mempunyai kaedah dan alternatif dalam menjalankan pelan operasi.

Strategik thinking involves “arraying options through a process of opening up institutional thinking to a range of alternatives and decisions that identify the best fit between the institution, its resources, and the environment” (Rowley, Lujan, & Dolence, 1997, p. 15).

Malah dalam membuat pelan operasi, organisasi tersebut mempunyai keputusan yang boleh dilaksanakan atau melakukan sedikit perubahan bagi memastikan ia boleh dilaksanakan. Dan keputusan yang diputuskan tersebut adalah keputusan yang telah mengambilkira perkara-perkara dalam membuat keputusan iaitu sama ada ia bersifat Pasti, Tidak pasti dan berisiko. Sebagai pemimpin organisasi, pengurusan tertinggi haruslah melihat membuat keputusan ini adalah sesuatu yang amat penting sekali. Keputusan yang dibuat haruslah melihat kepada sumber, peluang dan keadaan semasa yang ada tanpa mengabaikan pelan strategik yang disertakan.

KEPUTUSAN ANALISIS SWOT

Berdasarkan pengamatan didapati Kolej RoMystar (RMC) mempunyai banyak kekuatan berbanding kelemahan. Oleh itu, Pelan strategik yang dicadangkan berdasarkan kekuatan dan kelemahan ialah;

Kekuatan;

• Pengambilan pelajar baru yang ramai

• Pengiklanan dan promosi

• Program Diploma, Ijazah dan Lepasan Ijazah dalam bidang baru tetapi sains aliran berbeza kepada pelajar baru

• Pengagihan kakitangan mengikut kepakaran dan kelayakkan

• Peluang kenaikkan pangkat mengikut kelayakkan dan kepakaran

• Menyediakan perkhidmatan Research Assistant kepada pelajar

• Projek penyelidikan Kejuruteraan

• Tahap Penyelidikan baru dan berbeza

• Program berdasarkan Projek Penyelidikan

• Meningkatkan pendapatan dan kredibiliti sebagai sebuah kolej yang berprestij

Kelemahan

• Meningkatkan prestasi Kolej

• Membuat promosi dan peluang tajaan kepada pelajar

• Penstrukturan baru pengurusan.

Sebagai sebuah kolej yang berprestij dan berkredibiliti maka Kolej RoMystar (RMC) harus menjadikan kelemahan yang ada untuk menjadikannya sebagai peluang dan strategik untuk memantapkan organisasi. Antara perkara yang perlu diberikan perhatian ialah aspek pengurusan dan pengambilan pelajar. Perubahan pengurusan boleh dilakukan dengan cara berhemah berdasarkan cadangan Pelan Taktikal yang disertakan. Perubahan Pengurusan ini tidak akan menjadi isu besar sekiranya pelan taktikal dilaksanakan secara terperingkat dan secara berhemah dengan penjelasan yang lebih lanjut dalam pelan operasi. Sebagai contoh, bagi mengelakkan kakitangan memberontak kerana pengubahan pengurusan dan gerakkerja, pengurusan tertinggi boleh memberikan justifikasi kenaikkan pangkat dan gaji kepada kakitangan sebagai justifikasi perubahan pengurusan dan kedudukan. Perubahan sebegini tidak terasa disebabkan ia melibatkan kepakaran dan kelayakkan dan ada imbuhan yang jarang ditolak oleh kakitangan. Contoh lain ialah, perubahan organisasi tersebut juga berlaku di Malaysia seperti Kementerian Pelajaran Malaysia iaitu seseorang guru atau polis atau tentera boleh dipindahkan kerana kenaikkan pangkat atau gred. Perubahan tersebut tidak terasa oleh guru, polis atau tentera kerana ia melibatkan kenaikkan gred, gaji dan pangkat. Oleh itu, Kolej RoMystar (RMC) mempunyai potensi melakukan perubahan dalam organisasi dan seterusnya meningkatkan pendapatan dengan perubahan berdasarkan pelajar yang mendaftar dan yuran yang dikenakan.

Sebagai sebuah kolej, pendapatan Kolej RoMystar (RMC) adalah berdasarkan yuran dan perkhidmatan lain yang disediakan kepada pelajar. Bilangan pelajar yang ramai dan mempunyai kemampuan untuk membayar yuran adalah amat penting sekali bagi memastikan Kolej RoMystar (RMC) dapat bertahan dan cemerlang dalam organisasi. Oleh itu, Bilangan pelajar perlu ditambah dari masa ke semasa. Bilangan pelajar hanya boleh bertambah sekiranya kursus atau program baru diwujudkan dan mempunyai potensi pasaran. Potensi pasaran pula perlu melihat kepada tahap pendidikan seseorang pelajar. Pelajar Diploma adalah kurang menyerlah berbanding ijazah manakala tahap tertinggi iaitu lepasan ijazah adalah lebih baik berbanding ijazah dan diploma. Peningkatan Diploma ke Ijazah dan seterusnya ke Lepasan Ijazah boleh mengekalkan pelajar berkenaan agar terus bersama Kolej RoMystar (RMC) dan menjadikan pelajar baru sebagai penambahan bilangan. Bagi memastikan pelajar mampu membayar yuran dan tidak hanya bergantung kepada pendapatan ibubapa/biasiswa dan pinjaman, maka Pembantu Penyelidik bagi sijil tertinggi amat membantu pelajar untuk membayar yuran dan terus kekal berada di Kolej RoMystar (RMC). Kelangsungan ini amat penting sekali pada Kolej RoMystar (RMC) agar ia mendapat pendapatan yang berkekalan. Bagi memastikan itu, Projek Penyelidikan haruslah wajib dilaksanakan oleh setiap pelajar ijazah dan ke atas dan perlu perubahan dari masa ke semasa dan berpanjangan. Melalui kaedah ini, pelajar secara langsung mampu kekal berada di Kolej RoMystar (RMC) sehingga mendapat Lepasan Ijazah dan ini meningkatkan tahap pendidikan pelajar serta menjadi punca promosi secara langsung yang dihebahkan oleh pelajar itu sendiri. Secara keseluruhannya, prestasi dan kredibiliti Kolej RoMystar (RMC) boleh meningkat secara sendirinya dan terus kekal dan cemerlang.

KESIMPULAN

Perancangan strategik telah menjadi pendekatan yang praktikal untuk pengurusan organisasi.

Adanya perancangan strategik, pelan taktikal dan pelan operasi ini ia dijangka membolehkan Kolej RoMystar (RMC) kekal berprestasi dan mampu bersaing dengan lebih pesat lagi. Walau bagaimana pun, pengurusan tertinggi perlu melakukan keputusan yang paling tepat sekali dalam menganalisis keputusan yang dicadangkan. Membuat keputusan berdasarkan kepastian, tanpa pasti dan berisiko adalah jalan keluar kepada permasalahan yang wujud. Tidak ada jalan mudah bagi menjadikan Kolej RoMystar (RMC) sebagai kolej yang berprestij kerana ia juga melibatkan perubahan organisasi. Melalui penerangan yang dinyatakn diatas, Kolej RoMystar (RMC) mempunyai banyak peluang dan kekuatan untuk kekal berprestasi tinggi dan cemerlang sekiranya aspek-aspek yang ada digunakan sepenuhnya dan dilaksanakan oleh semua pihak yang terlibat. Perunding telah menyertakan jadual SWOT Analisis bagi menjelaskan dengan lebih dekat lagi aspek-aspek yang dikenalpasti dan memberikan Analisis Silang bagi memberi cadangan dan pandangan program/aktiviti yang boleh dilaksanakan dan cadangan dan pandangan ini dihuraikan di dalam Pelan taktikal bagi menjelaskan kaedah yang dilaksanakan dan pertanggungjawaban yang diguna pakai serta petunjuk prestasi agar Kolej RoMystar (RMC) tidak lari daripada landasan. Berada dalam landasan yang betul adalah penting terutamanya dalam merancang pelan operasi.

Secara kesimpulan keseluruhannya, Pelan strategik yang dicadangkan hanya boleh dilaksanakan apabila semua pihak berfungsi secara teratur dan mengikut pelan yang dicadangkan. Pencapaian prestasi Kolej RoMystar (RMC) dapat dilihat apabila semua perkara telah digunapakai. Dan dengan itu juga, boleh dikatakan Kolej RoMystar (RMC) tidaklah mempunyai banyak masalah dan ianya boleh diatasi. Kecuali wujud permasalahan baru yang tidak pasti dan berisiko maka kaedah lain boleh digunapakai dalam memastikan Kolej RoMystar (RMC) kekal berprestasi tinggi dan kekal cemerlang.

 

Rujukan

Avsec, A.(2012).Do Emotionally Intelligent Individuals Use More Adaptive Decision-Making Styles?.Studia Psychologica, 54(3) 209-220.

Clark-Murphy, D. (2010). Do Interactive Theories Really Explain Public Sector Managerial Decision-Making?. Asian Social Science, 6(3), P17.

Er, F., & Lezki, S. (2012). The Usage of Influence Diagram for Decision Making in Textiles. Asian Social Science, 8(11), 163-169. (OUM Digital Library).

Hayes, J. R. (1981). The complete problem solver. Philadelphia: The Franklin Institute Press.

Hung, L. N. Q. (2006) Using SWOT Analysis To Understand The Institutional Environments: A Guide For Can Tho University.

Kahneman, D., & Tversky, A. (1979). Prospect theory: An analysis of decision under risk. Econometrica: Journal of the Econometric Society, 263-291.

Lerner, A. L. (1999). Strategik Planning Essays. Unpublished manuscript. California State University, Northridge.

Ohira, H. (2011). Beneficial Roles of Emotion in Decision Making: Functional Association of Brain and Body. Psihologijske teme, 20(3), 381-392. (OUM Digital Library).

Rowley, D. J., H. D. Lujan, and M. G. Dolence. (1997) Strategik Change in Colleges and Universities: Planning to Survive and Prosper. San Francisco: Jossey-Bass.

Shoemaker, L. K., Kazley, A. S., & White, A. (2010). Making the case for evidence-based design in healthcare: a descriptive case study of organizational decision making. Health Environ Res Des, 4(2), 7-16.

Taghavifard, M. T., Damghani, K. K., & Moghaddam, R. T. (2009). Decision Making Under Uncertain and Risky Situations.

Tversky, A., & Kahneman, D. (1992). Advances in prospect theory: Cumulative representation of uncertainty. Journal of Risk and uncertainty, 5(4), 297-323.

Ule, A. (2009). Collective Decision Making as the Actualization of Decision Potential. Interdisciplinary Description of Complex Systems, 7(2), 90-105.

Zimmerman, T. (2012). Wildland Fire Management Decision Making. Journal of Agricultural Science & Technology, 2 (2b), p169-178. (OUM Digital Library).

 

Tulisan: Mazuin Mustapa

No comments:

Post a Comment