KESAN INTERNET KE ATAS PELAJAR : MANFAAT DAN KEMUDARATAN
PENGENALAN
Internet ialah singkatan daripada Inter-network atau rangkaian yang menghubungkan antara satu dengan yang lain. Internet dimulakan di Amerika Syarikat ketika perang dingin antara Amerika Syarikat dan USSR (Union of Soviet Socialist Republics) atau lebih dikenali sebagai Rusia. Pada masa perang dingin, Amerika dan Rusia berlumba-lumba mencipta senjata. Amerika risau sekiranya perang nuklear tercetus semua perhubungan terputus dan maklumat persenjataan tidak dapat dicapai. Dengan adanya internet peralatan tentera Amerika masih dapat berfungsi. Oleh itu, Jabatan Pertahanan Amerika telah merangka satu projek yang dinamakan Agensi Projek Penyelidikan Kehadapan atau Advanced Research Projects Agency (ARPA) dan dikenali kemudian sebagainya sebagai Agensi Pertahanan Projek Penyelidikan Kehadapan atau Defense Advanced Research Projects Agency (DARPA). Dan apabila dirangkaikan menjadi ARPANET. ARPA net bermula 1969 (Keefer, 2001). Di Malaysia pula, Internet dijangka bermula pada tahun 1995 dan meningkat penggunaannya kepada awam pada tahun 1996. Antara Oktober hingga November 1995 melalui kajian MIMOS, didapati terdapat seramai 20 ribu pengguna internet di Malaysia dan meningkat menjadi 700 ribu pada tahun 2000 dan seterusnya hampir empat juta pada tahun 2004. Pengguna boleh mencapai dimana-mana sahaja mereka berada, dipejabat, di di restoran, Di kedai kopi dan pelbagai tempat lagi (Painter, 2001).
Selepas itu internet terus berkembang dengan pesat sehinggalah sekarang ini. Daripada Laman Sesawang (Web Browsing), Surat Elektronik (E-Mail), Berborak (Chat), Persidangan Video (Video conference), melampirkan bahan (Attachment), LMS (Learning Management System) yang membentuk VLE (Virtual Learning Environment) dan sebagainya. Internet telah menjadi satu keperluan dalam kehidupan (Painter, 2001). Dianggarkan pengguna internet pada tahun 2010 ialah 1.97 billion (Gencer, 2012). Bagi golongan pelajar pula terdapat beberapa manfaat dan kemudaratan yang boleh diperolehi daripada penggunaan internet. Internet telah menjadi satu kegilaan bagi pelajar dan boleh dikatakan ia telah menjadi satu ketagihan kepada pelajar. Sebagai contohnya di Jepun, terdapat pelajar dikatakan menggunakan internet 20 jam sekali penggunaan dan ada pula sehingga 40 jam tanpa sebarang masalah. Kajian di Jepun telah dijalankan kepada 242 pelajar kolej dan mendapati pelajar lelaki lebih cenderung ketagihan internet berbanding pelajar perempuan. Ketagihan ini telah menjadikan satu konflik dalam kehidupan pelajar tersebut kerana ia telah mewujudkan konflik kekeluargaan, perhubungan, pekerjaan dan persekolahan (Sato, 2006).
Perbincangan kali ini akan ditumpukan kepada empat manfaat dan empat kemudaratan yang dialami oleh pelajar dalam penggunaan internet. Secara umumnya, terdapat empat manfaat dalam internet iaitu membina hubungan, perkembangan keilmuan, penggunaan dalam kehidupan dan pekerjaan. Manakala empat kemudaratan yang akan dibincangkan ialah bahan lucah, penyalahgunaan, ketagihan dan gangguan.
MANFAAT
Membina Hubungan
Internet dijadikan alat untuk membina hubungan seperti penggunaan chat email, bermain permainan atas talian, membaca/ menonton/ mendengar berita, dan mencari pekerjaan (Peou, 2011). Melalui internet seseorang itu boleh membina hubungan secara langsung mahupun tidak langsung. Antara penggunaan internet yang kerap digunakan sebagai membina hubungan ialah seperti facebook, google+, myspace, Friendster, instagram dan pelbagai lagi social network yang lain. Sebagai contoh Facebook. Facebook boleh membina hubungan yang telah lama terputus dengan rakan-rakan. Facebook boleh menghubungkan kawan lama semula dengan seseorang (Ellison, 2007).
Penggunaan forum dalam internet digunakan untuk memperluaskan hubungan, membina hubungan, menambah keyakinan diri dan mendapatkan sokongan masyarakat (Weinstein, 2010). Forum yang terdapat pada internet membolehkan seseorang meningkatkan keyakinan diri tanpa rasa malu tentang identiti mereka terdedah. Tidak semua identiti seseorang itu didedahkan dan ini membolehkan seseorang itu berbicara apa sahaja tanpa kerisauan akan dimalukan oleh rakan atau keluarga. Seseorang boleh menggunakan bahasa inggeris yang teruk dalam forum, berborak (chat) atau menghantar email. Tidak semua pelajar boleh bercakap bahasa inggeris dengan baik. Tetapi melalui internet, seseorang itu boleh mempelajari bahasa inggeris secara pantas apabila menggunakan bahasa inggeris yang teruk dan diperbetulkan dari masa ke semasa melalui forum, chat dan email (Peou, 2011).
Perkembangan Keilmuan
Internet mengurangkan jurang pendidikan terutamanya di luar bandar, banyak universiti awam dan universiti terbuka menjadikan ICT sebagai komunikasi terpantas dalam memberikan pendidikan. Pada masa sekarang, internet membolehkan masyarakat luar Bandar mendapatkan pendidikan ke tahap yang lebih tinggi lagi (Suvarna, 2012). Masyarakat luar bandar atau kawasan pedalaman sukar untuk bergerak atau berada di universiti, walaupun mempunyai kelayakan untuk memasuki universiti tetapi atas sebab kewangan dan tempat tinggal, seseorang boleh terus belajar melalui internet. Pelajar tidak perlu lagi berada di universiti secara sepenuh masa. Universiti terbuka adalah alternative kepada pembelajaran secara jarak jauh. Pelajar boleh belajar dimana sahaja mereka berada tanpa menghadiri kelas pembelajaran kerana mereka boleh belajar melalui internet seperti penggunaan VLE (Virtual Learning Environment) atau LMS (Learning Management System) seperti moodle dan tutor-A. Malah ada yang menggunakan youtube sebagai medium untuk belajar secara maya melalui video yang dimasukkan kedalam VLE dan LMS (Suvarna, 2012).
Selain itu, kelebihan internet adalah memberi kesan kepada kaedah pembelajaran dengan cara memberikan kaedah pembelajaran alternative dan cara pembelajaran lebih kreatif (Isman, 2004). Pembelajaran bukan lagi tertumpu kepada chalk and talk yang diamalkan seperti zaman persekolahan sebelum kemunculan ICT tetapi pembelajaran lebih menarik dengan penggunaan smartboard, VLE, LMS, Youtube, forum dan sebagainya. Berdasarkan kajian kepada 173 pelajar di Eastern Mediterranean University, 76.6% menyatakan Internet sebagai perpustakaan tanpa batasan dan 67.6% memudahkan dalam mencari ilmu (Isman, 2004). Sumber maklumat dan ilmu bukan lagi pada buku semata-mata tetapi boleh diperolehi melalui internet. Pelajar boleh mendapat berjuta-juta artikel, bahan, journal, buku dan sebagainya melalui internet. Digital Library adalah satu kemudahan yang boleh diperolehi. Penggunaan Laman Sesawang seperti Google, Yahoo, MSN, Lycos dan sebagainya memudahkan pencarian bahan untuk pembelajaran (Iskandar Abd Rashid,2001).
Pengetahuan dalam ICT memberi peluang kepada pelajar untuk membentuk maklumat dan pengetahuan mereka tentang kehidupan, masyarakat mereka dan dunia yang ada sekarang (Ezziane, 2007). Pengetahuan mereka dibentuk melalui pembacaan di internet, berita semasa dan berita lalu boleh dicapai melalui internet malah bahan-bahan sejarah juga boleh didapati melalui internet. Tugasan pelajar sudah tidak lagi sesukar dahulu yang memerlukan pelajar pergi ke perpustakaan atau arkib untuk merujuk sumber lampau atau kajian lampau tetapi sudah memadai mencarinya melalui internet. Penghantar tugasan yang diberikan oleh pensyarah atau guru sudah boleh dihantar terus melalui laman web VLE mahupun melalui email tanpa perlu bersemuka dengan pensyarah, menghantar bahan secara bercetak yang memerlukan pelajar mengeluarkan kos mencetak, mengkompilkannya dan penghantaran. Malah ia juga memberikan motivasi untuk pelajar meneruskan pembelajaran kerana sumber yang boleh didapati diinternet terlalu banyak dan membolehkan ilmu dapat diperolehi dengan banyak dan boleh dikembangkan (Jackson, 2000).
Penggunaan Dalam Kehidupan
Internet telah menjadi satu fenomena dalam kehidupan seharian. Ia mengurangkan kos dalam kehidupan. Sebagai contohnya menghantar surat sudah tidak menggunakan kos yang tinggi. Seseorang boleh menghantar lebih 200 email sehari menggunakan telefon bimbit (Sato, 2006) tanpa sebarang kos tambahan untuk menghantar surat kepada kenalan, majikan, atau kepada sesiapa sahaja. Internet boleh membantu syarikat yang ingin menjual barangan mereka kepada pelanggan yang tidak ada masa untuk membeli belah (Zoroja, 2011). Seseorang yang tidak ingin keluar daripada rumah boleh sahaja membeli belah melalui internet seperti facebook, lelong.com.my, mudah.my, zalora dan pelbagai lagi produk boleh dibeli melalui internet dan hanya perlu menggunakan kad kredit, pemindahan wang secara atas talian, paypal atau pelbagai kaedah yang boleh digunakan untuk melakukan pembayaran. Sebagai seorang pelajar, pembayaran yuran kepada universiti boleh dilakukan secara atas talian dan tidak lagi perlu menghadirkan diri ke kaunter universiti untuk menjelaskan yuran. Pelajar tidak perlu berbaris di kaunter bayaran lagi tetapi hanya berada di hadapan komputer untuk melakukan transaksi.
Internet juga boleh mengurangkan jurang digital, meningkatkan ekonomi, meningkatkan kualiti kehidupan dan penyertaan kehidupan dan seterusnya menjadikan masyarakat luar bandar kepada masyarakat bermaklumat (Hanke, 2009). Berita dalam Negara atau luar Negara boleh didapati melalui internet membolehkan maklumat sampai lebih cepat walau dimana juga seseorang itu berada. Pelajar di pedalaman atau luar bandar sudah tidak lagi seperti “katak dibawah tempurung”. Dengan pengurangan jurang digital membolehkan keciciran pembelajaran pelajar dapat dikurangkan dan boleh mencapai maklumat sebagaimana yang boleh dicapai oleh pelajar yang berada di bandar besar.
Internet juga sering digunakan dalam kehidupan seharian seseorang pelajar termasuklah mengurus jadual waktu, mengurus masa mengurus aktiviti seperti menggunakan kalendar google, berhubung dengan rakan pelajar, pensyarah, dan guru menggunakan email malah mendapatkan maklumat menggunakan enjin pencarian seperti google, yahoo dan MSN serta melakukan apa sahaja yang memudahkan segala urusan sebagai seorang pelajar seperti pembentangan menggunakan prezi.com, slideshare dan sebagainya. Bahan-bahan tersebut boleh didapati atau digunakan terus melalui internet malah ada tapak laman web yang menawarkan kemudahan penyimpanan data seperti 4shared, dropbox, megaupload dan sebagainya. Internet memang akan memudahkan kehidupan seseorang pelajar terutamanya dalam pembelajaran seharian seorang pelajar.
Pekerjaan
Internet juga bermanfaat dalam aspek pekerjaan, walaupun dikatakan sebagai pelajar tetapi sebenarnya pekerja juga boleh menyambung kembali pelajarannya sambil bekerja untuk meningkatkan tahap pendidikan, pengetahuan dan tahap sosioekonomi diri seseorang. Pengetahuan komputer adalah kemahiran yang penting diketahui oleh seseorang pada hari ini dalam persekitaran yang mencabar. Antara satu kepentingannya ialah ia mengubah pekerjaan daripada pekerja kolar biru kepada pekerja kolar putih (Ezziane, 2007). Pelajar harus mengetahui bahawa dengan mempunyai pengetahuan tentang internet dan ICT, ia boleh meningkatkan tahap sosioekonomi dirinya dengan mengubah struktur tugasnya kepada yang lebih baik seperti seorang pekerja pemegang STPM atau Diploma boleh meningkatkan pengetahuannya dengan belajar secara jarak jauh melalui internet seperti pembelajaran Universiti Terbuka untuk meningkatkan pengajian daripada tahap sedia ada kepada ijazah, sarjana dan doktor falsafah. Apabila ia mendapat kelulusan yang lebih tinggi ia boleh memohon agar ditukar statusnya daripada kerani atau kakitangan bawahan kepada pegawai atau pengurusan tertinggi.
Berdasarkan kajian kepada 800 syarikat di Amerika didapati kemahiran komputer dan pengetahuan internet memberikan peluang kepada 60% keperluan pekerjaan (Ezziane, 2007). Banyak syarikat sekarang menggunakan internet sebagai bahan pemasaran, pengiklanan dan perluasan pemasaran. Mengambil contoh lelong.com.my, banyak syarikat kecil dan sederhana mengambil pekerja yang mempunyai pengetahuan internet dan cara penggunaannya untuk menjual produk yang dipasarkan oleh mereka. Ramai pelajar yang mengetahui tentang internet dan ia membuka peluang kepada mereka apabila memohon kepada syarikat sebegini sebagai persediaan apabila tamat belajar kelak. Malah ada juga pelajar yang semasa belajar telah menggunakan kemahiran menggunakan internet untuk mendapatkan kewangan sampingan seperti menjual produk jualan langsung, MLM (Multi Level Marketing), produk kecantikan, pakaian dan sebagainya untuk menampung perbelanjaan semasa belajar dengan membuka blog, facebook, laman web dan sebagainya (Ezziane, 2007).
KEMUDARATAAN
Bahan Lucah
Salah satu yang menyebabkan kepada ketagihan internet ialah melihat bahan lucah. Bahan lucah yang didapati melalui internet merangsang tingkah laku seks (Brand, 2011, & Jones, 2012). Kajian di Malaysia mendapati, terdapat beberapa punca kepada ketagihan internet antaranya mencapai laman bahan lucah, perjudian online, membeli belah secara atas talian, mencari bahan bukan bermaklumat, berborak berjam-jam menggunakan internet (Aliza Abdul Latif, 2010). Melayari laman lucah boleh mengubah tingkah laku seks seseorang daripada biasa kepada keghairahan untuk melakukannya. Bahan-bahan lucah dengan mudahnya boleh diperoleh di internet dan bahan ini adakalanya percuma, berbayar atau berbayar secara beransur-ansur sama ada dalam bentuk gambar, video ataupun animasi. Kaedah yang ditunjukkan dalam internet seringkali merangsang pelajar untuk melakukannya dengan pasangan mereka sehingga menyebabkan gejala sosial (Al Otaibi, 2012). Youtube walaupun mempunyai sekatan tetapi tidak semuanya dapat disekat terutamanya filem-filem yang mengandungi kandungan di bahagian tengah dan hujungnya aktiviti lucah. Laman web seperti teentube.net, xhamster.com dan sebagainya antara laman web yang tidak disekat dan boleh dilayari sewenang-wenangnya oleh mana-mana pelajar.
Penyalahgunaan
Antara penyalahgunaan internet yang paling ketara di kalangan pelajar ialah melakukan plagiat iaitu meniru tulisan atau kajian orang lain, menyalin tugasan orang lain atau menjadikan tugasan orang lain sebagai tugasannya sendiri. Berdasarkan kajian kepada Sembilan kolej dan university di Amerika didapati 698 pelajar memang melakukan plagiat melalui internet. Iaitu menjadikan bahan sumber internet sebagai bahan tulisan mereka tanpa menyebut daripada mana sumber tersebut diperolehi. 6 ribu pelajar menipu dalam ujian dan membuat tugasan, 14.6 % daripada 425 pelajar menyalin terus daripada pelajar lain (Scanlon, 2002). Penyalahgunaan sebegini adalah sesuatu yang tidak baik bagi seseorang pelajar. Sepatutnya pentadbir universiti, fakulti dan kakitangan university perlu mengambilkira tentang kesan penggunaan internet kepada pelajar kerana pelajar tidak belajar dan membaca dan cuma menggunakan internet sahaja sebagaimana yang diterangkan melalui kajian terhadap pelajar kolej dan university (Scanlon, 2002)
“It is no longer much of an insight to say that computers and the Internet have changed and are changing the manner in which all of us write. What is not yet as clear is how these technologies are shaping a new generation of students’ conception of what does and does not constitute fair use of the countless texts so readily available at their desktops. How students use the Internet to complete research and to write papers, and how we respond to electronic textual appropriation, are and will be critical matters for university faculty and administrators as information technology continues its dramatic growth within higher education.” (Scanlon, 2002, P. 383)
Penyalahgunaan ini bukan sahaja melalui plagiat tetapi juga penyalahgunaan masa, ruang dan kemudahan yang ada berbanding menggunakannya dalam kehidupan seharian dan inilah dikatakan sebagai penyalahgunaan kesan ketagihan. Pelajar membina ketagihan dengan menghantar email menggunakan telefon bimbit berbanding meningkatkan tahap akademik, memperbaiki aspek psikologikal dan hubungan antara kawan dan keluarga (Sato, 2006). Mereka sanggup menggunakan berpuluh-puluh jam menggunakan internet berbanding menjalani kehidupan seharian yang tidak memerlukan internet. Berdasarkan kajian kepada 1380 pelajar daripada 20 buah sekolah di Turki mendapati 27% pelajar menyalahgunakan internet. Pelajar ini adalah dikalangan mereka yang berada dalam tahap pembelajaran yang rendah berbanding pelajar yang pencapaian akademik yang tinggi (Gencer, 2012).
Ketagihan
Antara kemudaratan yang lain ialah ketagihan menggunakan internet, mereka sudah tidak hirau dengan kesihatan dan sanggup tidak tidur semata-mata melayari internet. Menurut kajian di Korea, terdapat 37.7% pelajar sekolah tinggi mengalami insomnia kerana ketagihan menggunakan internet (Weinstein, 2010). Di Jepun pula, pelajar yang ketagihan menggunakan internet, boleh menggunakan internet tanpa berhenti sehingga 40 jam dan secara tidak langsung ia memudaratkan kesihatan (Sato, 2006). Ketagihan menggunakan internet boleh merenggangkan hubungan persahabatan, hubungan kekeluargaan dan seterusnya mengubah cara dan gaya hidup seseorang. Bagi pekerja, ketagihan kepada internet akan mengurangkan daya saing serta melembabkan cara bekerja seseorang. Bagi pelajar pula, ketagihan kepada internet akan menjadikan seseorang pelajar tersebut pasif, malas untuk kesekolah, mengantuk kerana menggunakan internet sepanjang masa dan memberi kesan kepada tahap pembelajaran seseorang (Kompf, 2005). Pelajar yang mempunyai ketagihan yang tinggi terhadap internet adalah mereka yang mempunyai pencapaian yang lebih rendah berbanding mereka yang tidak ketagihan (Young, 1996). Dalam aspek ini, dikatakan bahawa pelajar lelakilah yang paling ramai dalam ketagihan kepada internet berbanding pelajar perempuan (Gencer, 2012).
Gangguan
Selain itu, antara kemudaratan internet ialah lambakan email. Pelajar pada masa sekarang sering kali melakukan lambakan email kepada rakannya mahupun kepada orang lain sama ada secara sengaja mahupun tidak sengaja. Melakukan lambakan email atau spam adalah aktiviti yang tidak sihat dan menyebabkan gangguan serta tekanan jiwa kepada pengguna yang lain yang menerima lambakan email tersebut. Lambakan sebegini membuang masa dan kadangkala menyebabkan akaun email boleh ditutup oleh pengendali email. Lambakan lain yang dilakukan ialah lambakan pada status facebook seseorang. Lambakan sebegini merupakan gangguan dalam penggunaan internet oleh orang lain. Selain itu, ada pelajar yang melakukan buli siber iaitu melakukan aktiviti buli dengan cara memalukan seseorang kepada orang lain melalui pendedahan di internet seperti memaparkan tingkah tidak elok seseorang melalui internet sehinggakan orang tersebut mengalami gangguan emosi (Aliza Abdul Latif, 2010). Antara contoh buli siber ialah mengambil gambar seseorang dalam facebook yang menjolok mata dan mengubah gambar tersebut serta memaparkannya kepada semua pengguna internet sehingga empunya gambar terasa malu dan amat tertekan. Selain itu, ugutan akan mendedahkan perbuatan atau tingkahlaku orang lain juga merupakan gangguan yang sering kali dilakukan oleh pelajar melalui internet. Melalui internet, seorang pelajar boleh menyamar menjadi orang lain dan menganggu pengguna internet lain selain melakukan aktiviti hacking (Gencer, 2012).
CADANGAN DAN RUMUSAN
Internet adalah satu medium atau alat yang berguna dalam kehidupan seharian, tetapi ia juga mengundang beberapa permasalahan dalam kehidupan apabila terlalu ketagih atau menyalahgunakannya. Tidak dinafikan bahawa, internet akan memberi kesan kepada pelajar malah ia tidak boleh lagi dielakkan dan perlu diteruskan kerana mengabaikan penggunaan internet seperti kembali ke zaman silam malah pengguna internet sudah semakin bertambah dari masa ke semasa sama ada secara wayar mahupun tanpa wayar, sama ada secara setempat seperti komputer desktop mahupun secara bergerak melalui telefon bimbit dan komputer bimbit. Sebagai pelajar, kemahiran menggunakan internet adalah amat penting sekali. Mengetahui kebolehpercayaan, tahap keselamatan dan peraturan-peraturan penggunaan internet amat penting kepada pelajar sama ada pelajar tahap rendah mahupun pelajar universiti (Sato, 2006). Kemudaratan yang diwujudkan melalui internet boleh dikurangkan dengan pelbagai cara.
Bahan lucah adalah sesuatu yang tidak elok untuk ditonton kerana ia mengubah tingkahlaku dan naluri seks seseorang. Untuk mengelakkan perkara ini berlaku, pemantauan keluarga amat penting sekali dan sekiranya pelajar cuba mencapainya melalui luar seperti Kedai Siber (Cybercafe) kawalan pihak penguasa tempatan serta pengusaha juga penting. Penggunaan websense atau sekatan (Filtering) boleh digunakan dirumah, diinstitusi, dipejabat, di kedai siber mahupun pemasangannya di komputer, komputer bimbit dan telefon bimbit. Kawalan dalaman boleh dilakukan kepada pelajar agar tidak melayari laman web lucah (porno) kerana aspek luaran adalah sukar untuk dikawal.
Begitu juga tentang penyalahgunaan internet seperti plagiat, dan ketagihan boleh diminimumkan. Bagi mengelakkan plagiat berlaku dengan berleluasa, pihak pengurusan institusi pendidikan, universiti atau penerbit boleh menidakkan pelajar yang melakukan plagiat sama ada mendendanya, meminta pelajar membuktikannya bahawa sememangnya ia melakukannya atau mengambil tindakan tegas yang lain agar perkara tersebut tidak berlaku. Antara lain ialah menyediakan tugasan yang berbeza dan tidak berulang bagi seseorang pelajar dengan pelajar lain boleh dilakukan.
Bagi mengatasi masalah ketagihan pula, sekatan capaian bagi tempoh tertentu boleh dilaksanakan seperti sekatan bandwidth, kelajuan dan juga tempoh penggunaan. Penggunaan social networking (facebook, Google+, myspace, Friendster), games online, email, chatting dan sebagainya tidak boleh dielakkan dan inilah yang menjadi teras kepada ketagihan kepada internet selain melayari bahan tidak berfaedah seperti cerita rekaan, bahan lucah dan sebagainya. Kawalan bandwidth dan tempoh penggunaan kepada pelajar ini sekurang-kurangnya akan menghadkan tempoh penggunaan mereka selain kawalan memastikan mereka tidak menggunakan kedai siber sebagai alternative penggunaan internet. Apabila mereka tidak ketagihan secara teruk, mereka boleh menumpukan pembelajaran dan tidak mengalami insomnia.
Bagi mengatasi buli siber, gangguan siber dan aktiviti lambakan email (spam) serta keselamatan dalam internet, pelbagai kaedah boleh digunakan antaranya ialah pemasangan websense, filtering, spam filtering mahupun penguatkuasaan peraturan dan undang-undang. Penerangan melalui pengiklanan media elektronik seperti televisyen, internet, email dan radio boleh dilakukan oleh pihak kerajaan supaya aktiviti sebegini tidak dilakukan oleh pelajar. Pendedahan, kursus serta bengkel penggunaan internet serta keselamatannya secara percuma boleh dianjurkan oleh pihak kerajaan, agensi swasta mahupun pihak–pihak yang berkenaan seperti Streamyx, pengendali jalurlebar bergerak seperti Celcom, Digi dan Maxis.
Walau bagaimanapun, semua ini memerlukan pengetahuan dan kerjasama pelajar itu sendiri. Pencegahan adalah lebih baik berbanding membaiki. Pelajar tersebut perlu sedar tentang tindakannya dan mengelakkannya. Sekiranya pelajar itu sendiri mendesak dirinya untuk melakukan aktiviti yang tidak baik seperti melihat bahan lucah, bagaimana sekalipun sekatan dilakukan. Kerana keinginan mereka masih boleh menebusi sebarang sekatan kerana internet itu sendiri merupakan sumber tanpa batasan. Kegiatan plagiat tidak boleh dielakkan tetapi ia masih boleh dikurangkan sekiranya pelajar menghargai nilai suatu ilmu dan mengetahui betapa sukarnya membuat sesuatu bahan kajian. Penerangan demi penerangan boleh diberikan kepada pelajar agar menghargai hasil usaha orang lain dan hendaklah melakukannya sendiri tanpa melakukan kegiatan plagiat. Usaha-usaha kerajaan bagi mengelakkan spamming dan buli siber hanya sia-sia sekiranya pelajar tersebut sendiri mendedahkannya seperti meletakkan gambarnya yang menjolok mata pada tatapan di internet.
Secara keseluruhannya, Internet adalah alat yang boleh dimanfaatkan tetapi dalam masa yang sama ia juga boleh mengundang sesuatu yang tidak baik. Terpulang kepada pelajar itu sendiri bagaimana ia menggunakannya. Sekiranya ia menggunakannya untuk kebaikkan, kebaikkanlah yang ia dapat dan sekiranya ia menggunakannya untuk keburukkan maka keburukkanlah yang ia dapat.
Al Otaibi, K.N.(2012). Attitudes Towards The Use Of The Internet. Psychology Research, Issn 2159-5542. Vol 2 (No 3) 151-159. (OUM Digital Library)
Aliza Abdul Latif, Et Al. (2010). Understanding Malaysian Internet Addiction: A Comparative Study On Malaysia And Selected Countries. The International Journal Of Interdisciplinary Social Science, Volume 5 (6): Issn 1833-1882. (OUM Digital Library)
Brand.M. et al (2011). Watching Pornographic Pictures on the Internet: Role of Sexual Arousal Ratings and Psychological–Psychiatric Symptoms for Using Internet Sex Sites Excessively. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking. June 2011, 14(6): 371-377. (OUM Digital Library).
Ellison, N. B., Steinfield, C., & Lampe, C. (2007). The benefits of Facebook “friends:” Social capital and College Students’ Use of Online Social Network Sites. Journal of Computer‐Mediated Communication, 12(4), 1143-1168.
Ezziane, Z. (2007). Information Technology Literacy: Implications On Teaching And Learning. Journal of Educational Technologyand Society, 10(3), 175-191. (OUM Digital Library).
Gencer, S. L., & Koc, M. (2012) Internet Abuse Among Teenagers And Its Relations To Internet Usage Patterns And Demographics.Educational Technology & Society, 15 (2), 25–36. (OUM Digital Library).
Hanke, T.(2009). Information and Communication Technologies in Rural Society. Rural Sociology, Vol. 74, No. 2., pp. 293-296. (OUM Digital Library).
Iskandar Abd Rashid, Zaitun Ismail (2001), Membina Laman Web Pertama Menggunakan HTML: Langkah Demi Langkah, Kuala Lumpur, Venton Publishing.
Isman, A., & Dabaj, F. (2004). Attitudes Of Students Towards Internet. Turkish Online Journal Of Distance Education-Tojde, Volume: 5 (Number: 4), Issn 1302-6488.
Jones, K.E., & Hertlein, K.M.(2012). Four Key Dimensions For Distinguishing Internet Infidelity From Internet and Sex Addiction: Concept and Clinical Application. The American Journal of Family Therapy, 40, 115-125. (OUM Digital Library).
Jackson, M.M., & Songer, N.B.(2000).Student Motivation and Internet Technology: Are Students Empowered to Learn Science?.JOURNAL OF RESEARCH IN SCIENCE TEACHING, 37(5), PP. 459-479.
Kompf, M. (2005).Information And Communications Technology (ICT) And The Seduction Of Knowledge, Teaching, And Learning: What Lies Ahead For Education. Curriculum Inquiry, V35 (N2) P213-234 Sum 2005.
Keefer, A., & Baiget, T. (2001). How it all began: a brief history of the Internet. Vine, 31(3), 90-95.
Nikbakhsh, A.(2011). The Role Of Information and Communication Technologies (ICT) in Improving Agriculture. Nature and Science, 9 (8),10-13. (OUM Digital Library).
Paynter, J., & Lim, J.(2001). Drivers and Impediments To-E-Commerce In Malaysia. Malaysian Journal Of Library & Information Science, 6(2), 1-19.
Peou, C., & Lwin, M. (2011). Integrating The Internet Into Cambodian Higher Education: Exploring Students’ Internet Uses, Attitudes & Academik Utilisation. International Journal Of Emerging Technologies And Society, Vol 9 (No 2), Pp:95-115. (OUM Digital Library).
Sato, T. (2006). Internet Addiction Among Students: Prevalence And Psychological Problems In Japan. Japan Medical Association Journal, 49(7/8), 279.
Scanlon, P. M., & Neumann, D. R. (2002). Internet Plagiarism Among College Students. Journal Of College Student Development, 43(3), 374-385.
Suvarna, J.S., & Jange, G. (2012). Higher Education Through ICT In Rural Areas. Research Paper,Vol 1, (Issue X Pp1-4), Issn No 2231-5063. (OUM Digital Library)
Weinstein, A., & Lejoyeux, M. (2010). Internet Addiction Or Excessive Internet Use. The American Journal Of Drug And Alcohol Abuse, 36(5), 277-283. (OUM Digital Library).
Young, K. S. (1996). Psychology of computer use: XL. Addictive use of the Internet: a case that breaks the stereotype. Psychological reports, 79(3), 899-902.
Zoroja, J. (2011). Internet, E-Commerce And E-Government: Measuring The Gap Between European Developed And Post-Communist Countries. Interdisciplinary Description Of Complex System 9(2), 119-133. (OUM Digital Library).
Tulisan: Mazuin Mustapa
No comments:
Post a Comment